Följ Delvator AB

Hitachin kraftfull snöröjare på Dala-vägarna

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2014 11:45 CET

När grävarentreprenören Pär ”Lill-Pär” Höglund i Leksand bytte till hjullastare för snöröjning, satsade han på en Hitachi ZW180PL. Ekipaget har nu snöblad, vinge samt bakbett för isrivning och röjer snö i Dalarna med mycket bra resultat.

Under många år har Lill-Pärs Schakt AB använt traktor i drygt 10-tonsklassen för snöröjning på länsvägnätet norr om Leksand. Uppgiften är en bra komplettering under vintersäsongerna och företaget har kontrakt för en 12,8 mils plogrunda.

Men nu har Pär Höglund övergett traktorerna och satsat på rejälare grejer. Istället är det en Hitachi ZW180PL som fått visa vad den går för som snöröjningsfordon. Och det visar sig gå strålande.
– Hjullastare är smidigt på den här vägtypen, alltså på krokiga och backiga länsvägar som är 7-8 meter breda. Det är enkelt att manövrera i korsningar och tvära kurvor, säger han.
Den kraftfulla hjullastaren bär plogutrustningen utan bekymmer och totalvikten på nära 20 ton innebär att ekipaget blir stabilt och även klarar isrivningen mycket bra.
– Jag vet ingen annan som satt både vinge och isrivare på hjullastare. Vi har skapat vår lösning i samarbete med Delvator AB och resultatet är över förväntan, berättar han.

Så här har hjullastaren utrustats:
• Lyftarmen i fronten bär en snöplog i flytläge, som därmed följer vägens ojämnheter med sin egentyngd.
• Plogvingsfästet är monterat i motvikten som bär vingen och dess hydrauliska utskjut.
• Ett bakmonterat VGB-drag bär bakbettet för isrivning.
• Vid sandning plockas vinge och bakbett bort, och en sandskopa fästs i öglor på vingfästet.
• En hydraulstång på sandskopan gör att den kan tiltas och därmed kan lasta sig själv. Vid sandning ersätts även plogbladet i fronten med en sandskopa.

Pär Höglund är nöjd. Hjullastaren visar sig gå stadigt med sin utrustning. Den har snödäck, men inga dubbar eller kedjor, det behövs inte. Vingens tryck mot snövallarna gör inte att ekipaget rör sig i sidled, tyngden gör sitt.
– Isrivningen går jättebra. Jag pressar ner bakbettet så mycket som behövs och det lämnar en fin yta efter sig utan att maskinen slirar. Det har gått bättre än jag vågade hoppas, säger han.

För att få allt att fungera har Hitachins hydraulik kompletterats med tre dubbelverkande hydraulfunktioner. Vingens utskjut sköts till exempel med en extra joystick.
Men till våren är det bara att koppla loss snöröjningsutrustningen och använda maskinen precis som vanligt ihop med företagets övriga maskinpark av Hitachigrävare.

FAKTA LILL-PÄRS ZW180PL:
Maskinvikt i basutförande: 15 500 kg
Drivlina: 4-stegad Power shift växellåda med möjlighet att låsa på vald växel.
Motor: 6-cylindrig Cummins 128 kW
Max hastighet: 38 km/tim.
Totalvikt med snöblad, vinge, bakbett och fästen: Nära 20 000 kg

BILDTEXTER:
hitachi-zw180PL-plog.jpg:
Hitachin har fått utbyggd hydraulik för att bära plognings- eller sandningsutrustning.

hitachi-hjullastare-plog.jpg:
Hitachin med plogblad, vinge och bakbett väger nära 20 ton och går stadigt på vägen.

par_zw180pl.jpg:
Pär Höglund är glad för sitt nya unika snöröjningsekipage.

hitachi-zw180PL-isrivare.jpg:
Bakbettets tryck mot marken regleras hydrauliskt vilket ger effektiv isrivning med bra yta.

hjullastare-plogvinge-bakbett.jpg:
Plogvingsfästet är monterat i motvikten, och ett VGB-drag bär bakbettet för isrivning.

Delvator AB är generalagent för Hitachis entreprenadmaskiner i Sverige. Vi säljer Hitachis bandgrävare, hjulgrävare, minigrävare, giganter, tipptruckar, hjullastare, materialhanterare och andra specialmaskiner.
Omsorgen om maskinägarnas totalekonomi finns uttryckligen inskriven i vår affärsidé. Tillsammans med Hitachis världsledande höga kvalitet är detta uttryck för målet att öka lönsamheten för dem som äger Delvatorsålda Hitachi.
Delvator AB har huvudkontor i Eslöv, filial i Härnösand och ett rikstäckande nät av sälj- och servicebolag över hela Sverige.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy